Zastanawiasz się, czym różni się domena od hostingu? Domena to, najprościej mówiąc, adres strony internetowej, który wyświetla się w pasku przeglądarki. Z kolei hosting jest usługą przechowywania, utrzymania strony na serwerze. Aby witryna mogła działać prawidłowo, potrzebne jest jedno i drugie.
Co to jest hosting?
Hosting jest to usługa, która pozwala na opublikowanie strony WWW w Internecie. Wszystkie witryny są przechowywane (hostowane) na serwerach. Kiedy użytkownicy chcą wyświetlić daną stronę, muszą jedynie wpisać jej adres w przeglądarce. Wówczas komputer łączy się z serwerem, a strona zostaje wyświetlona za pośrednictwem przeglądarki.
Czym jest domena?
Domena jest to unikalny adres internetowy, pod którym usługi (np. strony WWW) dostępne są w sieci. Nazwa domeny jest niepowtarzalna i korzystając z nich, odwołujesz się do ściśle określonego zasobu w Internecie. Domena ma możliwość posiadania tzw. subdomen - adresów dodatkowych, które zostały utworzone w adresie domeny, np. blog.domena.pl.
Zarówno domena, jak i hosting to podstawa obecności w świecie online. Chcąc prowadzić własną stronę WWW, potrzebujesz zarówno domeny, jak i hostingu. Ta pierwsza pozwoli znaleźć Cię pod konkretnym adresem, a hosting zagwarantuje wirtualną przestrzeń dla witryny WWW.
Rok temu udział trzech największych dostawców usług chmurowych sięgał 62% całego rynku chmurowego, który szacowany był na 55,9 mld dolarów. Tymczasem w ostatnim kwartale zeszłego roku, udział wielkiej trójki wzrósł o kolejne trzy punkty procentowe do 65%. Biorąc pod uwagę fakt, że w międzyczasie sam rynek osiągnął wartość 65,8 mld dolarów, widzimy, jak duża jest dynamika tego wzrostu.
Przyglądnijmy się szczegółowym danym:
- Amazon Web Service (AWS) z udziałem 32% jest niekwestionowanym liderem. Chociaż trzeba przyznać, że ta przewaga maleje – jeszcze w pierwszym kwartale udział w rynku 33%
- Microsoft Azure zajmuje drugą pozycję i rośnie w siłę. Jego wynoszący 23% udział powiększył się o dwa punkty procentowe od początku roku.
- Google Cloud po raz pierwszy w czwartym kwartale 2022 roku zyskał dwucyfrowy wynik – 10% i podobnie jak Microsoft Azure urósł o dwa punkty procentowe, jednak należy pamiętać, że jest to wzrost w odniesieniu do całego rynku. Patrząc tylko z perspektywy Google Cloud, możemy mówić o wzroście rzędu 25% w trzy kwartały.?